Mag postbezorger pakketje in hal appartementencomplex zetten?

pakketje

Iedereen kan je pakketje zomaar meenemen.

We kunnen tegenwoordig alles online kopen. Van boodschappen en kleding tot gereedschap, je kunt het eenvoudig thuis laten bezorgen. Maar omdat je niet altijd precies weet wanneer de bezorger langskomt, kan het zijn dat je op dat moment niet thuis bent. Je pakket gaat dan naar een afhaalpunt of wordt bij de buren bezorgd. Mag een bezorger eigenlijk een pakketje in de hal van een appartementencomplex achterlaten?

Bezorgadres in hoogbouw

Wanneer je niet thuis bent mag de bezorger niet zomaar je pakket op een willekeurige plek achterlaten. Je pakket moet dan worden afgeleverd bij een buurman of een afhaalpunt, of de bezorger moet op een ander moment opnieuw langskomen. Wanneer je in hoogbouw woont, gelden er speciale regels voor het afleveren van pakketten. Wanneer op het afleveradres een intercom en lift aanwezig is, hoort je pakketje tot aan de voordeur te worden gebracht. Maar is er geen lift, dan mag de bezorger vragen of de ontvanger naar beneden komt. Als ontvanger mag je daar ook nee op zeggen, dan moet de bezorger alsnog naar boven komen.

Portiek

Bij een portiek steekt het nog een beetje anders in elkaar. “Als het om een open portiek gaat, worden de zendingen tot aan de voordeur geleverd. Is het portiek gesloten met bel én wordt de portiekdeur op afstand geopend? Dan bezorgt de bezorger aan de voordeur. Wordt de deur fysiek opengedaan, dan wordt het pakket overhandigd aan de geadresseerde. Bij een gesloten portiek zonder bel wordt de zending óf bij de buren of bij een PostNL-punt afgeleverd”, legt een woordvoerder van PostNL uit aan Radar.

Maar wat als je niet thuis bent? In dat geval moet de bezorger altijd het pakket bij de buren of een afhaalpunt leveren. Tenzij je zelf andere instructies hebt gegeven in de PostNL app, mag de bezorger het pakket niet op een andere plek achterlaten. “Als er vooraf afspraken over de bezorging zijn gemaakt, bijvoorbeeld via de bezorgvoorkeuren in de app van PostNL, mag een pakket op een afgesproken plek worden neergelegd. In andere gevallen moet de bezorger het persoonlijk overhandigen”, vertelt PostNL daarover.

Verantwoordelijkheid

Je pakketten kunnen beschadigd raken of gestolen worden wanneer ze in de hal worden achtergelaten. De bezorgdienst is verantwoordelijk voor het pakketje vanaf het moment van ontvangst, tot het moment van afleveren bij de ontvanger. Wanneer ze het pakketje achterlaten in de hal, hebben ze het pakket in principe niet overhandigd aan de ontvanger. “Als een pakket niet op de juiste manier wordt bezorgd, moet de consument contact opnemen met de webshop. De webshop heeft de verplichting om het probleem op te lossen, aangezien zij de overeenkomst met de consument hebben”, legt advocaat Nicolette Heijkant uit. Als consument kun je dus bij problemen contact opnemen met de webshop, omdat je daar je aankoop hebt gedaan. De webshop kan het vervoersbedrijf verantwoordelijk houden als zij de afspraken niet nakomen. Goed om te weten!

Lees ook: Dakloze man brengt portemonnee vol geld naar politiebureau

Bron: Radar | Beeld: Pexels / Polina Tankilevitch