Wij vertellen hoe je ze kunt herkennen
We zien steeds vaker verschillende aanbiedingen voorbijkomen voor goedkopere treintickets van NS op social media. Toch is het gros van deze aanbiedingen nep. Enne, dat is soms moeilijk te zien! Daarom vertellen wij je hoe je de neppe acties snel herkent.
NS-kortingen
Al eerder dit jaar kondigde de NS aan dat de prijzen voor treinkaartjes gaat stijgen. Des te leuker en aantrekkelijker is het dan ook om gebruik te maken van acties. Maar ja, ook oplichters weten dat dit steeds meer in trek is. Er is dus een grote kans dat wanneer je een actie voorbij ziet komen van NS, deze nep is. NS zelf heeft inmiddels gereageerd op de neppe acties.
“Dit soort prijsvragen zul je bij ons niet zien, zeker niet voor deze extreem lage bedragen. Kón het maar voor dat bedrag”, aldus een woordvoerder. “Je ziet ons eerder een aanbieding voor een gratis kop koffie of broodje, of een upgrade naar de eerste klas.”
Zó herken je ze
Maar hoe herken je deze neppe acties dan zo snel mogelijk? Dat is best lastig. De nep-accounts bevat namelijk – net als de echte NS-pagina – een nagebouwde pagina waar je je gegevens moet invoeren.
“Daarbij verkopen we ook zonder korting geen tickets meer op andere websites. Als de aanbieding niet van onze eigen website komt, kun je er vanuit gaan dat deze niet echt is”, aldus de woordvoerder. Vind jij het toch lastig om het verschil te zien? Dan kun je altijd contact opnemen met de klantenservice van NS.
Andere tips
Er zijn echter nóg meer manieren voor oplichters om in de val te trappen. De Consumentenbond geeft daarom een aantal tips om niet opgelicht te worden.
- Allereerst moet je nooit zomaar op een link klikken. Er kan namelijk kwaadaardige software achter wegkomen.
- Ook moet je nooit met 0900-nummers bellen. Veel oplichters proberen via 0900-nummers je aan het lijntje te houden.
- Controleer altijd op het internet. Winacties staan altijd op de officiële websites. Check deze dus ook altijd voordat je ergens aan meedoet!
- Blokkeer altijd de afzender of mail. Soms kan een bedrijf je tientallen mailtjes sturen, waardoor je hele mailbox is volgespamd. Wil je hier geen last meer van hebben? Blokkeer deze dan!
- Wanneer heel veel mensen klagen over een bepaalde afzender, kan de ACM ingrijpen. Meld het dus altijd bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM).
Lees ook: Zo maak je de lenteschoonmaak zo ecologisch én leuk mogelijk
Bron: Margriet | Beeld: Pexels