Het einde van een tijdperk voor WhatsApp
Hoewel de oprichters de app hadden gemaakt met de gedachte dat deze voor altijd reclamevrij zou blijven, denkt Facebook, de nieuwe eigenaar, daar toch anders over. Binnenkort zullen er toch reclames te zien zijn in de gratis dienst, dit maakte topman Chris Daniels gisteren bekend.
Niets blijft reclamevrij…
Advertenties
De oprichters van WhatsApp wilden dat de app altijd advertentievrij bleef. Helaas hadden ze daar na de verkoop aan Facebook geen inspraak meer in: geen van de oprichters zijn nog betrokken bij de app, dus Facebook durft de stap nu aan om advertentiemogelijkheden aan te bieden aan ondernemers.
Status
Er is één voordeel: de advertenties zullen te zien zijn in de statusweergave. Hier kijken naar verwachting niet heel veel gebruikers naar, dus veel mensen zullen er niks van merken. Toch bereiken ondernemers hier onschatbaar veel mensen mee, want 1 procent van de gebruikers is al 15 miljoen mensen. Dit is dus erg aantrekkelijk voor bedrijven! Gebruik je de statusweergave nooit, dan zul je de advertenties ook niet zien.
Meer advertenties
Of er later ook meer advertenties te zien zullen zijn, bijvoorbeeld tussen chats, is niet bekend. Daarom zul je vooralsnog gewoon advertentievrij kunnen chatten. Volgens Arnoud Wokke van techwebsite Tweakers zullen er niet gauw advertenties in chats komen: “Het technisch enorm lastig om advertenties in chats te plaatsen, aangezien die versleuteld zijn. Je kunt daar niet zomaar een advertentie tussen plaatsen,” zegt hij. Wel zouden er eventueel advertenties in het chatoverzicht kunnen komen te staan, mocht Facebook dat willen. Of dat ook gaat gebeuren, doet de topman van WhatsApp geen uitspraak over.
Wereldwijd heeft WhatsApp 1,5 miljard gebruikers, het is daarmee een van de populairste chatdiensten die er bestaan.
Lees ook: Fabrikant Stint ziet geen uitweg en vraagt faillissement aan
Dit bericht bewaren? Pin ‘m op Pinterest!
Bron: AD | Beeld: Unsplash