Momenteel maken supermarkten weinig winst
Even snel naar de buurtsupermarkt om de hoek zal er over enkele jaren misschien niet meer inzitten. Veel supermarkten zullen de komende jaren de deuren sluiten, zo stelt retaildeskundige Nils van Dam.
De deskundige noemt de komst van vele webshops en prijsdruk als oorzaak.
Concurreren
Nils van Dam, werkzaam bij adviesbureau Duval Union Consulting, verwacht dat vele supermarkten de komende jaren langzaamaan zullen verdwijnen, zo verklaart hij tegenover nieuwsradiozender BNR. De gemiddelde winstmarge van supermarkten komt niet hoger uit dan 3 procent door vaste kosten en het feit dat ze vooral met de prijzen moeten concurreren. Dit zou supermarkten in de toekomst de das omdoen.
Online aankopen
Van Dam beweert dat supermarkten al niet meer winstgevend zijn als ze omzet verliezen aan de online winkels. Daarnaast voorspelt hij dat steeds meer mensen in de toekomst hun boodschappen online kopen, zoals dat ook al gebeurt met bijvoorbeeld kleding en het boeken van reizen.
Grote impact
Winst verliezen kan ontzettend veel gevolgen met zich meebrengen. “Elke procent omzet die verschuift naar thuislevering, veroorzaakt dat 10 procent van de winkels verlieslatend wordt”, aldus de deskundige. De grotere supermarkten zullen met de tijd mee moeten gaan en zich moeten digitaliseren. Echter, voor de kleine spelers is dit niet zo makkelijk gezegd als gedaan. Zij hebben veelal de middelen niet en dit kan ertoe leiden dat 30 tot 40 procent van de supermarkten de deuren moet sluiten.
Lees ook: Waarom je altijd eerst even je keuken moet opruimen voor je boodschappen gaat doen
Wil je dit artikel bewaren? Pin ‘t op Pinterest!
Bron: BRN, Radar | Beeld: Pexels