10x de grootste Ikea geheimen onthuld door Ikea-medewerkers

5. Tussenafdelingen met goedkope producten

Een zeer slimme strategie die Ikea toepast is het plaatsen van tussenafdelingen in de winkels met allerlei goedkope producten. Op deze manier lopen klanten tegen spullen aan, waarvan ze deze in eerste instantie niet nodig hebben, maar het toch in hun winkelwagentje stoppen. Deze tussenafdelingen zie je vaak boven- of onderaan de trappen of op plekken waar veel mensen langslopen.

4. Volgepropte schappen

Zelfs achter de volgepropte schappen zit een uitgedachte strategie van de Ikea. Die grote vierkante, diepe bakken op pallets met goedkope producten als kussentjes, vaat- en theedoeken en ander klein spul worden ‘extra goedkoop’ uitgestald. Wanneer het uitpuilt van de ‘goedkopere’ producten zijn mensen eerder geneigd deze koopjes, die nog wel in het budget passen, mee te nemen.

3. Grootste irritatie van medewerkers

Wat blijkt? Ontzettend veel klanten trekken allerlei verpakkingen open en laten vervolgens deze producten op verschillende plekken in de winkel rondslingeren. De woongigant kan deze opengetrokken vervolgens niet meer verkopen. Dit is verreweg een van de grootste ergernissen van vele medewerkers in de Ikea.

2. Een dutje doen op de banken en bedden

Het is misschien wat gek, maar zo onthult een medewerker van Ikea dat je gerust een dutje mag doen op de bedden en banken in de winkel. Deze spullen in de showrooms zijn zo ingericht dat je deze (inclusief het beddengoed) mag testen. Hoelang je ‘even’ een dutje doet is natuurlijk aan jou. Onthoud dat je waarschijnlijk niet de enige bent die de bedden uittest. Wel onthult een medewerker dat beddengoed wordt gewassen als deze er echt smerig uitziet. Dit gebeurt zo’n één keer per maand.

1. Medewerkers helpen bewust niet

Is het je weleens opgevallen dat medewerkers van de Ikea niet direct op elke klant afstappen die een afdeling binnen lopen? Hier is bewust voor gekozen, omdat dit een Scandinavische manier van doen is. Hulp wordt enkel geboden als daarom gevraagd wordt. Datzelfde geldt voor het vervoeren van producten. Enkel als klanten staan te hijgen en puffen helpen medewerkers uit zichzelf. Anders zou je toch echt iemand moeten aantikken om je te helpen met het vervoeren van zware producten uit de winkel.

Pagina 2/2

Lees ook: Ikea-liefhebbers opgelet: de Zweedse balletjes kun je laten thuisbezorgen!

Wil je dit artikel bewaren? Pin ‘t dan op Pinterest!

Bron: Want | Beeld: Wikimedia Commons, Mtaylor848