De recente cijfers over de vervoersdiensten in Nederland liegen er niet om
De een maakt er dagelijks gebruik van en de ander zelden. Toch is het openbaar vervoer in ons kleine landje flink aan de prijs. Volgens het Europese cijferbureau Eurostat is Nederland zelfs de duurste in zijn vervoerdiensten van de hele EU.
Maar wat krijgen we dan eigenlijk terug voor deze dure OV-kaartjes?
Onderzoek Eurostat
Uit cijfers van Eurostat blijkt dat vervoersdiensten in Nederland maar liefst 35 procent duurder zijn dan gemiddeld in de Europese Unie. Naast het openbaar vervoer vallen ook vliegtickets en taxi’s onder deze categorie. In vergelijking met onze buurlanden is het verschil enorm. In België is het OV een stuk goedkoper en in Luxemburg is het openbaar vervoer binnenkort zelfs helemaal gratis.
Gesubsidieerd door overheid
Maar hoe komt het toch dat het openbaar vervoer in Nederland zoveel duurder is in vergelijking met andere landen in de EU? Volgens Bert van Wee, hoogleraar Transportbeleid aan de TU Delft, komt dit prijsverschil voornamelijk door de mate waarin het OV gesubsidieerd wordt door de overheid. “In België willen ze het openbaar vervoer stimuleren, bijvoorbeeld ook door ervoor te zorgen dat iedereen een bushalte binnen een paar honderd meter heeft. Maar dat kost ook behoorlijk veel geld,” Een trajectabonnement van Antwerpen naar Gent kost in België 174 euro per maand. Een vergelijkbare afstand in Nederland, van Amsterdam naar Den Haag, kost een trajectabonnement 371 euro per maand.
OV goedkoper
Zal het helpen om het openbaar vervoer in Nederland goedkoper te maken? “Zodra je het OV goedkoper maakt, merk je dat het ook meer gebruikt wordt. Maar het zorgt er niet meteen voor dat mensen vaker de auto laten staan. Vooral mensen die toch al met het OV reizen gaan dat vaker doen”, aldus van Wee. Ook zou volgens van Wee gratis OV, zoals in Luxemburg, ook geen oplossing zijn voor de files. “Dat moeten we zeker niet doen. Het zou waarschijnlijk zelfs averechts werken. Treinen zijn op sommige trajecten nu al enorm druk, die zouden dan helemaal overvol raken. Dan zorg je er juist voor dat mensen eerder de auto pakken.”
Hoger inkomen
Tenslotte sluit van Wee af dat wanneer het OV goedkoper gemaakt wordt, dit betaald moeten worden door de overheid, wat doorberekend wordt in de belasting. “In praktijk zijn het vooral mensen met een hoger inkomen die veel met de trein reizen, omdat ze in een andere stad werken. Uiteindelijk betaalt iedereen dan mee zodat die mensen goedkoper kunnen reizen.” Volgens van Wee krijgen we in Nederland ook waar voor ons geld. “De kwaliteit van het Nederlandse OV is beter dan in veel andere landen. De NS scoort altijd behoorlijk goed in internationale vergelijkingen.”
Lees ook: Kijkers zijn stomverbaasd over de Postcode Loterij-winnaars in Miljoenenjacht
Wil je dit artikel bewaren? Pin ’t op Pinterest!
Bron: RTL Nieuws | Beeld: Pixabay