Ouders en de kinderopvang willen de Stint terug
Eerder deze week vroeg de ontwikkelaar en fabrikant van de Stint faillissement aan. Door het verbod op de elektrische bolderkar werden ze niet meer verkocht en bleven ze zitten met onbruikbare materialen. Het verbod is nu nog tijdelijk, omdat het onderzoek loopt. Kinderopvangorganisaties en ouders hebben nu een online petitie getekend om de Stint terug te halen.
De kinderopvang kan niet zonder de Stint.
Verbod
Minister Cora van Nieuwenhuizen legde een verbod op de Stint na het dodelijke ongeluk in Oss. Totdat aangetoond kan worden dat de Stint volledig veilig is, mag deze niet meer de weg op. Dit heeft grote gevolgen, niet alleen voor de fabrikant van de Stint. Het bedrijf, Stintum, moest noodgedwongen faillissement aanvragen omdat er gewoonweg geen andere uitweg was.
Oplossing
De Branchevereniging Maatschappelijke Kinderopvang wil graag dat “de Stint aangepast of verbeterd weer de weg op komt,” zo laat voorzitter Sharon Gesthuizen weten. Zij deed onderzoek onder haar leden, waaruit kwam dat ze graag de Stint terug hebben. Ze willen dat de Stint goed wordt onderzocht, maar dat het inmiddels al te lang duurt. De kosten lopen hoog op bij verscheidene kinderopvangen en er is zelfs een faillissement aangevraagd. Mocht het onderzoek langer duren, dan zouden veel kinderopvangorganisaties in de financiële problemen kunnen komen.
Te duur
De branchevereniging heeft berekend dat er per Stint die niet meer rijdt 83 euro extra kosten worden gemaakt. Er is daarnaast enorm in de Stint geïnvesteerd, wat betekent dat er ongeveer 35 miljoen euro in is gestoken. Er rijden in totaal 3300 Stints rond, waarvan 3000 voor kinderopvang. Het loopt niet alleen in de kosten, ook kunnen kinderopvangen kinderen geen uitstapjes meer aanbieden.
Veilig
Uit de petitie en onderzoek blijkt dat ouders het geen probleem vinden dat kinderen in de Stint worden vervoerd. Ook worden Stints gebruikt om goederen te vervoeren. Veel bedrijven hebben er daarom belang bij dat de bolderkar weer de weg op mag. Volgens experts van de TU Eindhoven en TU Twente is de Stint veilig, maar kan deze nog veiliger worden gemaakt. Volgens hun kan dit snel geregeld worden en hoeft dit niet maanden te duren, zoals de overheid het nu doet.
Lees ook: Fabrikant Stint ziet geen uitweg en vraagt faillissement aan
Dit bericht bewaren? Pin ‘m op Pinterest!
Bron: AD | Beeld: Videostill